Legendární série The Sims slaví 25. výročí

Když v 90. letech tvůrce Will Wright přišel se svou vizí hry The Sims, jeho nadřízení nebyli přesvědčeni, že by koncept „virtuálního domečku“ mohl mít úspěch.

Simulátor života, ve kterém si hráči vytvářejí postavy, dávají jim osobnost a starají se o jejich potřeby? Kdo by o něco takového stál?

Jak se ukázalo – miliony lidí.

Po čtvrt století od vydání patří The Sims mezi nejprodávanější herní série všech dob a má oddansims_1ou komunitu fanoušků, kteří si říkají Simmers.

Nejnovější díl, The Sims 4, byl přeložen do 18 jazyků a podle vydavatele Electronic Arts si ho zahrálo 85 milionů hráčů po celém světě.

Hra bez pravidel

Úspěch The Sims spočívá v jeho otevřeném herním stylu, který oslovil nejen tradiční hráče, ale i takzvané casual gamery.

Hráči si mohou pečlivě budovat vlastní svět, spravovat vztahy svých Simíků, plánovat jejich denní rutinu, starat se o základní potřeby nebo rozvíjet koníčky.

Stejně tak ale mohou své virtuální postavy i nechutně trápit – snad každý zná legendární trik s odstraněním žebříku z bazénu, který se dodnes objevuje v memech.

Známá britská streamerka Plumbella vzpomíná, že právě tato „vychytávka“ ji jako pětiletou hráčku okamžitě fascinovala.

sims

Komunita, která hru posouvá dál

Jedním z důvodů, proč si The Sims udržuje tak silnou základnu fanoušků, je možnost přizpůsobení hry pomocí modifikací (modů).

Hráči si mohou do hry přidat například nové vzhledy postav, více zaměstnání nebo i prvky reflektující neurodivergenci.

Podle Plumbelly je síla The Sims právě v komunitě, která neustále vytváří nové prvky a sdílí je mezi sebou.

„Vezmete něco, upravíte to a podělíte se o to s ostatními Simíky. Je fascinující sledovat, jak si každý hru přizpůsobí podle sebe.“

Hra, která bourá stereotypy

The Sims bylo od začátku průkopníkem v otázce diverzity. Už v roce 2000 umožňovala hra vytvářet stejnopohlavní vztahy, což v té době nebylo v herním průmyslu běžné.

Tvůrkyně obsahu TheEnglishSimmer, která se zaměřuje na LGBT+ tematiku, oceňuje, že studio Maxis se vždy snažilo přinášet různé příběhy a reprezentovat odlišné komunity.

„The Sims mi dalo prostor vyprávět vlastní příběhy a spojit se s lidmi, kteří v nich vidí sami sebe.“

A právě díky této svobodě a možnosti vyjádřit se je The Sims i po 25 letech stále relevantní.

sims_2

The Sims a otázka reprezentace

The Sims se během let nevyhnulo ani kritice ohledně reprezentace různých etnických skupin.

Americká tvůrkyně obsahu Amira, známá jako Xmiramira, vytvořila pro The Sims 4 vlastní balíček odstínů pleti, který dodnes využívá mnoho hráčů.

„Nemohla jsem si vytvořit Simíky, kteří by vypadali jako já, moje rodina nebo přátelé. A to je problém v mnoha hrách,“ vysvětluje.

Jenže na rozdíl od jiných her v The Sims s tím můžu něco udělat.“

Její Melanin Pack se po vydání stal velkým hitem a Amira od té doby spolupracovala se studiem Maxis a Electronic Arts na oficiálním rozšíření odstínů pleti ve hře.

„To je jeden z důvodů, proč tuhle hru hraju tak dlouho,“ říká.

„Můžu si vytvořit Simíka přesně podle svých představ – s jakýmkoli typem těla, pletí, vlasy… The Sims je jedna z nejvíce přizpůsobitelných her, co znám.“

Amira také sleduje, že stále více her umožňuje hráčům volit různé odstíny pleti, tělesné proporce a účesy i bez nutnosti používat mody.